پنجشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۸

چه کسی وزیر خواهد شد؟

 

mizz

بالاخره بعضی نارسایی های مدیریتی و تا حدودی شیوه رویکرد رفتاری مهندس حجتی، کوشنده خستگی ناپذیر عرصه کشاورزی، بستر سازماندهی استیضاحی را برای ایشان فراهم ساخت که کارشناسان مجلس، دست اندرکاران سیاسی دولت و رسانه ها ارزیابی کردند «حجتی از این استیضاح جان سالم به در نمی برد» و به عبارتی استیضاح رای می آورد و اصطلاحا وزیر خواهد افتاد.

در این عرصه دو مطلب جداگانه نوشته ایم که روزهای 5 و 6 آذر ماه در اخبار سبز ایران انتشار یافت و قابل دسترسی است و هم زمان با استعفای حجتی، مهندس عباس کشاورز از سوی رئیس جمهور به عنوان سرپرست این وزارتخانه مهم معرفی شد.

وزارت جهاد کشاورزی به رغم بی توجهی های تاریخی نسبت به نقش و جایگاه آن، همواره نقشی تعیین کننده در تامین امنیت غذایی داشته و در شرایط کنونی یعنی تشدید تحریم های سخت و سنگین اهمیت بیشتری یافته است.

در اینجا دو پرسش اساسی مطرح است: اول اینکه سرنوشت این وزارتخانه چه خواهد شد؟ یعنی وزیر آینده چه کسی است؟ و در پی همین سوال این بحث در محافل سیاسی، مجلس و کشاورزی کشور به میان آمده است که آیا مهندس عباس کشاورز با پیشینه 50 سال فعالیت مداوم و مستمر در عرصه کشاورزی در بخش های مختلف آن اعم از آبیاری، تحقیقات، زراعت و باغبانی، همچنین یکی از اعضای موثر خانه کشاورز، در درجه نخست می پذیرد که به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود و سکان کشتی به گل نشسته کشاورزی مملکت را برای یک سال و نیم باقیمانده از دولت روحانی در دست گیرد؟ و اگر بپذیرد مجلس به ایشان رای اعتماد می دهد؟ آیا سیاسیون متمایل به واردات محصولات کشاورزی به ویژه زراعی و دامی در اطراف دکتر نوبخت و رئیس جمهور رضایت می دهند شخصیتی خالص و با تجربه در تولیدات کشاورزی که مبدع و مبتکر بسیاری از طرح های کلان کشاورزی طی 6 سال وزارت حجتی بوده است به مجلس و برای ادامه سیاست های پیشین تولیدی البته با اصلاحات بنیادی و اساسی معرفی شود؟

اگر فرض کنیم این موانع و چالش ها راه به جایی نبرد و عباس کشاورز، شخصیت صاحب نام کشاورزی کشور به رغم صراحت لهجه و برخوردهایی که نشانی از زد و بندهای متعارف و بده و بستان های متداول ندارد و بیشتر تخصصی فکر می کند تا سیاسی، از هفت خوان جناح بازی ها و فراکسیون های رای محور مجلس برای تصدی پست وزارت پر مشغله و حساس جهاد کشاورزی عبور خواهد کرد؟ یعنی مجلس به ایشان رای اعتماد می دهد؟ آیا مهندس عباس کشاورزکه تمایلی به لابی سازی و لابی بازی ندارد و اصل تحول و پیشرفت کشاورزی از همه چیز برایش مهم تر و مطرح تر بوده و هست به مجلس برای اینکه وزیر شود می رود؟ و اگر برود چه اتفاقی برایش می افتد؟ و در نهایت اگر وزیر شود در مدت کوتاه کمتر از یک سال و نیم چه تغییراتی در پارادایم کشاورزی یعنی سیاست ها و برنامه ها و طرح و ساختار تشکیلات وزارتخانه ایجاد می کند؟ چه مدیرانی از منظر «کشاورز» باید بروند و چه مدیران ارشد یا معاونانی باید بمانند؟ رگه ها و دنباله های فساد های اداری را چگونه پیگیری و ریشه کن می کند یا زمینه های وقوع آنها را کاهش می دهد و در نهایت چگونه وزارتخانه را از منظر افکار عمومی، همچون پیش از اتفاقات اخیر و بگیر و ببند منزه خواهد کرد؟

این مجموعه سوالاتی است که به ذهن و فکر تحلیل گران می رسد.

چنین به نظر می رسد که رئیس جمهور به رغم فشارهای اطرافش برای معرفی اشخاصی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی، به همین دلیلی که مهندس کشاورز را به عنوان سرپرست انتخاب کرد هم او را برای پست وزارت به مجلس معرفی خواهد کرد زیرا به خوبی می داند که مهندس عباس کشاورز، به رغم تمامی لابی ها و جناح ها در مورد کشاورزی و در آستانه انتخابات دور دوازدهم مجلس که در اسفند ماه برگزار می شود رای بالایی خواهد آورد و این رای بالا، دولت روحانی را برای تحکیم موقعیت ضعیف خود کفایت می کند.

پس اگر مهندس کشاورز خود بخواهد و رئیس جمهور هم ایشان را به مجلس معرفی کند به دلیل پایگاه مردمی که در میان کشاورزان و جامعه کشاورزی دارد حتما رای می آورد و کسب رای بالا و حمایت رئیس جمهور از عباس کشاورز نیز شرایطی فراهم می سازد که ایشان دست به تغییراتی در ساختار تشکیلاتی وهمچنین بعضی از اولویت های وزارتخانه بزند!

در گام نخست به نظر می رسد با توجه به نارضایی شدید پرسنل وزارتخانه اعم از کارمندان ساده، کارشناسان و مدیران میانی و ارشد از وضعیت معیشت و حقوق و مواردی دیگر از این دست نسبت به سایر وزارتخانه ها، مهندس کشاورز یا هر کس دیگر که وزیر شود باید در هیات دولت یا سازمان برنامه بست نشینی کند تا یک رقم قابل توجه و بالغ بر حداقل 400 میلیارد تومان جهت طراز دریافتی و جبران مظلومیت پرسنل وزارت جهاد کشاورزی به هر صورت ممکن بگیرد.

وضع روحیه و نارضایی عمومی در بدنه تشکیلات پرسنلی و اداری وزارتخانه چنان است که هر وزیری با هر شاخص و توانایی، اگر در اولین روزهای شروع به کارش چنین اقدامی انجام ندهد بدون شک قادر به پیشبرد برنامه ها و تغییرات سیستمی نخواهد شد.

در گام دوم و پس از ایجاد رضایت عمومی در ساختار اداری و تشکیلاتی و جرح و تعدیل نیروهای ناکارآمد و افزایش حقوق، مقرری، امتیازات، اضافه کاری و اعطای پاداش، به سراغ تشکیلات چغندر قند و نارسایی های مدیریتی در آن، تغییر در ساختار تشکیلاتی مکانیزاسیون و تحول در شرح وظایف آن، جابجا کردن بخش های بازرگانی و تجاری وزارت خانه و خانه تکانی اساسی در این بخش، تغییر دسته های تغییر ناپذیر تشکیلات سامانه های نوین آبیاری و جابجا کردن کسانی که حداقل بیش از 10 تا 12 سال است در کیلومتر 7 جاده ماهدشت سنگر گرفته اند و جایگزینی نیروهای جوان و کارآمد و متخصصان خوش فکر و خلاق در عرصه سامانه های آبیاری تحت فشار، بازبینی در مجموعه مناسبات این تشکیلات در رابطه با شرکت های سازنده تجهیزات و طراح و مجری، تدقیق آمارها و ارقام این بخش، جابجایی و تغییر در مدیریت تحقیقات کشاورزی و نزدیک کردن نتایج به مزارع، افزایش اعبتارات و بودجه های این بخش، گسترش مناسبات بین المللی و تکیه به تجارب به دست آمده در زمینه واردات بذور پر حاصل و احیا مناسبات با کشورهای صاحب تکنولوژی و همچنین ایجاد یک رابطه فعال و معنی دار بازرگانی با سفارتخانه های کشورمان در کشورهای منطقه و مامور کردن کارشناسان زبده کشاورزی با توانایی های بازرگانی در این سفارت خانه ها با هدف گسترش صادرات و انتقال تکنولوژی و بسیاری مسائل دیگر، به نظر می رسد تجارب 50 ساله مهندس عباس کشاورز در عرصه و میدان کشاورزی و تحولات آن این امیدواری را ایجاد کند که سرنوشت کشاورزی کشور ختم به خیر شود.

به نظر نمی رسد یک شخصیت سیاسی، هر چند مورد تائید در ساختار اقتصادی و بازرگانی رئیس جمهوری، این شناخت، توانایی و تجربه را داشته باشد که همانند مهندس عباس کشاورز در پست وزیر جهاد کشاورزی انجام وظیفه کند.

بدون شک، وزیری که بخواهد برعکس مهندس حجتی، افکار عمومی تصمیم گیر و تصمیم ساز و جامعه کشاورزی و مردم را متوجه اهمیت کشاورزی و نقش آن در رونق تولید، رضایت مردم و نهایتا امنیت غذایی کند می بایست بودجه و اعتباری قابل توجه در چارچوب بحث های اثباتی، استدلالی، تحلیلی و اقناعی توام با یک روابط عمومی قوی و مشارکت گرا تامین و با بازسازی و نوسازی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی وزارتخانه، اطلاع رسانی محدود پیامکی را به یک عرصه فکر محور ارتقا دهد.

جز این، کشاورزی اگر نعوذ بالله شق القمر هم بکند و به موفقیت هایی که گفته شد دست یابد، گرچه خدمتی ارزشمند است اما در یک مسیر کاهنده و بی توجهی مفرط، همچنان به عنوان امری عادی و پیش پا افتاده باقی خواهد ماند، مهندس و کارشناسش هم، چون در افکار عمومی دیده نمی شود می بایست با کمترین حقوق و دستمزد، همچون وضعیت فعلی لِک و لِکی برای بقا و حفظ سوابق شغلی اش داشته باشد .

همکارم خانم فرانک مسعودی با دیدگاهی متفاوت و برای جلوگیری از یک جانبه نگری، مطلب متفاوتی نوشته اند که حکایت از گزینه های توانمند دیگری در عرصه کشاورزی می کند و بر این باور است که برای جلوگیری از کهنه گرایی، تعارف و رو دربایستی و ایجاد قاطعیت در انتخاب باید گزینه های دیگری خارج از وزارت خانه باشد که به تحول و تغییر امیدوار بود.

همچنین بخوانید: گزینه های دیگر وزارت کدامند؟

کشاورزی آینده جهان

منصور انصاری

98.9.9

SarmayehGozariKousar

Mahan00

Dizbad00

SharifAbad00

Eshragh00

Khorak-Dam-Pars00

Abzi-Exir00

SanayeKeshavarzi00

KHavarDasht00

Dena00

Panbeh-Khorasan00

SHimiDarouKousar00

Azmayeshgah-Kowsar00

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .

طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت