پنجشنبه, ۰۳ بهمن ۱۳۹۸

عزمی راسخ برای بازگشت الــماس ایرانی به بازارهای جهانی

 

photo 2019-12-23 17-21-37

گفتار نخست

آنچه در پی می خوانید، حاصل دو ساعت گفتگو با مهندس عباس رجایی، نماینده پیشین سه دوره مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی و آب است که از وی با همکاری دیگر نمایندگان عضو این کمیسیون در دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس، دو قانون جامع و مانع پس از طی رفت و آمدهای بسیار از مجلس به شورای نگهبان به یادگار مانده است.

مهندس رجایی برای تصویب دو قانون نظام دامپروری و افزایش بهره وری بخش کشاورزی نظر کارشناسان زبده و به نام را کسب کرد تا کشاورزی کشور با کمک این قوانین، جامع، استوار و محکم و توانا گردد و به سوی پایداری گام بردارد.

گرچه تمامی مفاد این دو قانون پس از سال ها تصویب، هنوز جنبه اجرایی به خود نگرفته است اما در همان حدی که درک شدند و به مرحله اجرا رسیدند کشاورزی را در ساختار و شاکله اقتصاد کلان توانمند ساختند.

تاسف بار است بگویم در ماه های اخیر، قانون موسوم به انتزاع و تمرکز وظایف که بازرگانی پیشین و پسین تولید محصولات کشاورزی را به این بخش واگذار کرده است حسب فشار دولت از این وزارتخانه منفک و اجرای آن به وزارت صمت واگذار شد.

در نهایت، مهندس عباس رجایی شخصیتی ساختارگرا و بر این باور است که با اجرای تمام و کمال و یا سیاست گذاری و برنامه ریزی در چارچوب مفاد و تبصره های این دو قانون، کشاورزی کشور متحول و از جایگاه ممتاز و موقعیت قابل اتکایی در میان سایر بخش های اقتصادی برخوردار می شود.

مهندس رجایی هیچگاه در محافل و مجالس دریغ خود را از اجرای محدود و نزدیک به 20 درصدی این قوانین پنهان نکرده است.

با این مقدمه، در گفتگوی اختصاصی با ایشان که به رغم اشتغالات فراوان وی صورت گرفت، موضوع جایگاه و روند تکوین و تکامل و تثبیت قانونی شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی را برای اولین بار و به صورت مشروح مورد بحث قرار می دهیم.

ایشان با حوصله به پرسش های ما پاسخ و در عین حال موضوع ماهیان خاویاری در حوزه بازرگانی، برند سازی و هویت بخشی در عرصه ملی و جهانی، برنامه ها و چشـم اندازهای تولید و صید در دریا و مزارع پرورشی و آنچه انجام گرفته و خواهد گرفت را تشریح می کند که از نظر شما خواننـــدگان ارجمند می گذرد.

فرانک مسعودی

پرسش اول این است: جایگاه قانونی و وضعیت کنونی شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی چیست؟

مهندس عباس رجایی به همان شیوه آرام خود با دقت به این پرسش پاسخ می دهد و می گوید: شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی در راستای برنامه سوم که اعلام می کند تمام شرکت های تحت پوشش وزارتخانه ها باید در قالب شرکت های مادر تخصصی متمرکز و مجتمع شوند و آماده سازی و ایجاد شرایط واگذاری شان دنبال و در نهایت به بخش خصوصی واگذار شوند به وجود آمد.

در واقع بستر اصلی شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی، ظرف و قالب شرکت پشتیبانی جهاد بوده است که قبلا در رابطه با موضوع عمران روستایی و تهیه و تدارک کالاهای مورد نیاز عمران روستایی فعالیت می کرد؛ نهایتا و طی مراحلی شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی به وجود آمد.

شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی مرکب از 8 شرکت در جهاد سازندگی سابق و جهاد کشاورزی

مهندس رجایی مدیر عامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی اضافه کرد: طبق اساسنامه شرکت مادر تخصصی، 8 شرکت بزرگ مربوط به جهادکشاورزی و جهاد سازندگی وقت می آیند و زیر مجموعه این شرکت قرار می گیرند که عبارتند از: بنگاه توسعه ماشین آلات کشاورزی، شرکت سهامی خدمات حمایتی کشاورزی، شرکت سهامی هواپیمایی خدمات ویژه، شرکت سهامی خدمات مهندسی آب و خاک، شرکت سهامی پشتیبانی امور دام، شرکت سهامی تولید سموم و علف کش، شرکت سهامی دامپروری و کشاورزی الله آباد و شرکت سهامی تولید و بسته بندی فراورده های گوشتی کشور که به زیاران معروف است.

ایشان افزود: در واقع شرکت مادر تخصصی متولی این 8 شرکت بزرگ وزارت جهاد کشاورزی است که مقرر شده بود برای واگذاری به بخش خصوصی و غیر دولتی آماده سازی شوند.

اجرای قانون اصل 44 و چگونگی خصوصی سازی

مهندس عباس رجایی مدیر عامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی می گوید: همان طوری که اطلاع دارید طبق قانون اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی مقرر شده است شرکت ها و موسسات دولتی بر اساس موضوع آنها تفکیک؛ حاکمیتی ها تحت مدیریت دولت باقی بمانند و غیر حاکمیتی ها به بخش خصوصی واگذار شوند، لذا و بر مبنای همین ضرورت قانونی، شرکت مادر تخصصی شکل گرفت و در وزارت جهاد کشاورزی هم آنهایی که کارهای خدماتی می کردند در حوزه مادر تخصصی خدمات کشاورزی و آنهایی که کار تولیدی می کردند در زیرمجموعه شرکت دیگری با عنوان شرکت مادر تخصصی خدمات تولیدی قرار گرفتند که بعدها این شرکت تبدیل به شرکت شهرک های کشاورزی گردید. در حال حاضر نیز شرکت های تولیدی وزارت جهاد کشاورزی همانند مغان، سپیدرود و کرم ابریشم که باقی مانده اند در مراحل خصوصی سازی هستند ولی زیرمجموعه شرکت شهرک های کشاورزی به شمار می روند.

واگذاری عملیات تولید، فراوری و فروش خاویار

مهندس عباس رجایی در ادامه توضیح جامع خود در فرایند شکل گیری شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی می افزاید: در اردیبهشت 1383، مجلس شورای اسلامی یک وظیفه جدید به سایر وظایف شرکت مادر تخصصی اضافه می کند و آن هم کلیه عملیات تولید، فراوری، صادرات و فروش خاویار است که طی مراحل تصویب آن توسط شورای محترم نگهبان و مراحل دیگر، عملا از سال 1384 شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی متولی خاویار ایران می شود.

مهندس رجایی یادآور شد: در همین اثناء شرکت بازرگانی شیلات ایران هم منحل اعلام شد ولی وظایف حاکمیتی آن در قالب سازمان شیلات شکل گرفت و دنبال شد، لذا وظیفه تصفیه شرکت بازرگانی شیلات را بر عهده شرکت مادر تخصصی قرار دادند که کار ساده ای نبود و با تلاش و وقت بسیاری موفق شدیم حکم تصفیه این شرکت را اعلام کنیم، در مورد پرسنل نیز منهای کارشناسان و متخصصانی که در شرکت بازرگانی شیلات کارهای حاکمیتی می کردند، سایر کارمندان و کارکنان به شرکت مادر تخصصی منتقل شدند.

مهندس رجایی افزود: این خلاصه ای بود از مسائل کلی در ارتباط با این شرکت، هویت، چارچوب وظایف و جایگاه قانونی آن، سیاست های شورای عالی واگذاری و سازمان خصوصی سازی.

ایشان یادآور شد: شرکت مادر تخصصی هم راستا با برنامه هایی که شورای عالی واگذاری کشور و سازمان خصوصی سازی طی سال های گذشته دنبال می کردند عمل نموده و شرکت های خودش را بر مقررات موجود تطبیق داده است، کمااینکه شـــــرکت هایی مثل بنگاه توسعه ماشین آلات کشاورزی کلا تعیین تکلیف و اعلام انحلال شده و نهایتا بخشی از وظایف حاکمیتی آن به مرکز مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی منتقل و بخشی از تصدی گری اش به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی واگذار و لذا تعیین تکلیف شد. در ادامه، شرکت های تولید سموم و علف کش، دامپروری الله آباد، زیاران و مهندسی آب و خاک هم به بخش خصوصی واگذار شدند.

مهندس رجایی یادآور شد: البته متاسفانه شرکت زیاران به این دلیل که خریدار بخش خصوصی نتوانست به تعهداتش عمل کند و این شرکت را نابود کرد و یک بدهی سنگینی بر جای گذاشته است مجددا اقاله شده و الان سازمان خصوصی سازی دارد بررسی می کند که این شرکت برگردد تا ما دوباره تصفیه اش را دنبال کنیم و هنوز بینابین تصمیم گیری هاست. شرکت مهندسی آب و خاک نیز اخیرا در مراحل واگذاري اش دچار مشکلاتي شده است و احتمال دارد براي مسائل تصفيه به شرکت مادر تخصصي برگردد، گرچه هنوز هيچ تصميمي در اين رابطه اخذ نشده ولي به هر حال مشکلات اين شرکت بايد حل شود.

رفت و برگشت شرکت پشتيباني به وزارت بازرگاني و جهاد کشاورزي

مهندس عباس رجايي به موضوع شرکت پشتيباني که در ابتداي بحث خود از آن به عنوان يکي از شرکت هاي زيرمجموعه مادر تخصصي خدمات کشاورزي نام برده بود اشاره کرد و گفت: اگر به خاطر داشته باشيد اين شرکت در مقطع دولت احمدي نژاد به وزارت بازرگاني وقت که مسئول تنظيم بازار بود واگذار و از زيرمجموعه ما خارج شد. بعد از قانون موسوم به انتزاع مجددا به وزارت جهاد کشاورزي برگشت ولي ديگر وارد شرکت مادر تخصصي نشد بلکه مستقيم زيرنظر وزارتخانه قرار گرفت و دو معاونت برنامه ريزي و اقتصادي و توسعه بازرگاني که عهده دار تنظيم بازار محصولات کشاورزي هستند با اين شرکت رابطه کاري مستقيم دارند. گرچه از نظر مواد قانوني ايراداتي در اين مورد وجود دارد اما در نهايت اين تصميم وزارتخانه بود که شرکت پشتيباني با معاونت توسعه بازرگاني کار کند.

مهندس رجايي افزود: در مورد شرکت خدمات حمايتي کشاورزي بايد گفت درحال واگذاري است، البته اين واگذاري چند سالي است دنبال مي شود، بارها به مزايده گذاشته شده ولي هنوز فروش نرفته و گفته شده است به تشکل هاي بخش کشاورزي همچون اتحاديه سراسري تعاوني هاي روستايي فروخته و واگذار شود؛ مراحلي را نيز طي کرد اما هنوز اتفاقي نيفتاده و اين شرکت همچنان زيرمجموعه شرکت ما به شمار مي رود.

شرکت هواپيمايي خدمات ويژه

مدير عامل شرکت مادر تخصصي خدمات کشاورزي در مورد شرکت هواپيمايي خدمات ويژه گفت: اين شرکت يک بار به شهرداري قزوين واگذار شد منتها چون وزارتخانه معتقد بود که بخشي از فعاليت ها يش روي زمين مانده و اين شرکت بايد در چارچوب وظايف حاکميتي تعريف شود، در عين حال شهرداري قزوين هم نتوانست تعهداتش را عمل کند در نهايت هيات دولت تصميم گرفت که اين شرکت به صورت دولتي باقي بماند و مجددا به ذيل شرکت مادر تخصصي برگشت و الان مسئوليتش با ما است.

چارچوب وظايف در رابطه با خاويار

مهندس عباس رجايي رئيس پيشين کميسيون کشاورزي دو دوره مجلس و مديرعامل شرکت مادر تخصصي خدمات کشاورزي، پس از تشريح وضعيت حقوقي اين شرکت به موضوع خاويار پرداخت و گفت: همان طور که در ابتدا اشاره شد، يکي از بحث هاي قانوني در مراحل تکوين و شکل گيري شرکت مادر تخصصي خدمات کشاورزي واگذاري تمامي مسئوليت هاي مرتبط با خاويار است که در اختيار ما بوده و هست و ما در مجموعه استان هاي شمالي کشور همانند گيلان، مازندران و گلستان تشکيلاتي داريم و مسائل مربوط به خاويار را سازمان يافته و طبق برنامه دنبال مي کنيم.

علت ها و عوامل کاهش توليد ماهيان خاوياري

مهندس رجايي در ادامه بحث واگذاري مسئوليت خاويار به شرکت مادر تخصصي گفت: خاويار يکي از تخصصي ترين و لاکچري ترين محصولات توليدي کشور است که از گذشته براي تمام دنيا شناخته شده بود. توليد و عرضه اين محصول طي سال هايي به 300 تا 400 تن مي رسيد و وضعيت بسيار ممتازي داشت اما حالا به دلايلي که قصد ورود به آنها را ندارم توليدش دستخوش تغييرات جدي شده و در دو دهه گذشته مرتبا رو به افول گذارد. از دلايل افول خاويار، صيد بي رويه و خارج از قانون و همچنين قاچاق آن توسط 5 کشور حاشيه درياي خزر بود.

به هر حال ماهيان خاوياري از دوره دايناسورها به جا مانده و مي بايست طي 25، 30 سال گذشته تحت حفاظت جدي و شديد قرار مي گرفت اما با تحولاتي که در کشورهاي شمالي ما رخ داد ضريب اين حفاظت بسيار کم شد.

مهندس رجايي افزود: به علاوه گسترش آلودگي رودخانه هاي سرريز به درياي خزر از سوي کشورهاي پنجگانه نيز بر ميزان توليد ماهيان خاوياري اثر مستقيم نامطلوب گذاشت زيرا ماهيان خاوياري براي تخم ريزي به کناره ساحل و بخش آب هاي کم عمق درياي خزر مي آيند که در صورت آلودگي از اين قسمتها دوري مي کنند و ميزان تخم ريزي آنها کم مي شود.

مهندس رجايي علت ديگر افت شديد توليد ماهيان خاوياري را نابودي ذخاير ماهي کيلکاي خزر که به نوعي خوراک ماهي خاويار است و همچنين رشد ماهيان شانه دار که ماهيان ريز و کوچک را مي بلعند برشمارد.

.

کنوانسيون سايتيس

مدير عامل شرکت مادر تخصصي گفت: فاجعه کاهش ميزان توليد ماهيان خـــــاوياري تا آنجا بود که 5 کشور ايران، آذربايجان، قزاقستان، روسيه و ترکمنستان از 8 سال پيش ملزم به رعايت مقررات کنوانسيون سايتيس که يک کنوانسيون بين المللي است شدند. وظيفه اين کنوانسيون حمايت از گونه هاي جانوري و گياهي در حال انقراض است که مسئله ماهي خاوياري را هم تحت پوشش قرار داد و الزام کرد صيد تجاري ماهيان خاوياري توسط 5 کشور حاشيه درياي خزر ممنوع شود و معاهده اي در اين زمينه و با اين مضمون توسط 5 کشور امضا گرديد.

ممنوعيت صادرات

مدير عامل شرکت مادر تخصصي در پاسخ اين سوال که توليد خاويار الان چقدر است و چقدر صادر مي شود، مي گويد: حدود يک تن، چون ما صيد تجاري نداريم. از اين يک تن نيز حدود 700 کيلو براي تکثير و بازپروري و 300 کيلو که مناسب بازپروري نيست وارد بازار داخل مي شود و صادرات خاويار به صورت رسمي نيز ممنوع است.

مهندس رجايي مي گويد: صادرات خاويار ماهيان خاوياري وحشي درياي خزر اگر صورت بگيرد و از چارچوب کاري ما خارج باشد قاچاق و غير قانوني است اما پرورش آن در آب هاي داخلي و خارج از صيد وحشي از نظر کنوانسيون سايتيس ممنوع نيست، کمااينکه خيلي کشورها همانند چين که متاسفانه از ذخاير ژنتيک ايران استفاده کرده است حدود 150 تن توليد پرورشي به بازارهاي دنيا عرضه مي کند.

مهندس رجايي مي گويد: برنامه ريزي کرده ايم که در 19 استان مستعد کشور پرورش ماهيان خاوياري داشته باشيم و در پايان برنامه ششم توسعه، توليد خاويار پرورشي را به 6 تن برسانيم. وي افزود: در حال حاضر، مزارع ماهيان پرورشي ما حدود 6 تن توليد خاويار دارند و مزارع نسبتا خوبي هستند ولي ما تا کسب جايگاه مطلوب و واقعي فاصله زيادي داريم. وي ادامه داد: در کنار برنامه توسعه، موضوع طعم و مزه خاويار ايران در مزارع پرورشي متناسب با سليقه مصرف کنندگان را نيز دنبال مي کنيم که با جرات مي توانم بگويم خاويار پرورشي ايران نيز يکي از بهترين برندهاي دنياست.

خبرنگار ما مي پرسد: شما به توليد 6 تن در مزارع پرورشي ماهيان خاوياري اشاره کرديد، نقش شما در اين زمينه تا چه اندازه است؟ مي گويد: مجوزهاي پرورشي را سازمان نظام مهندسي کشاورزي صادر مي کند، بچه ماهي توسط بخش غيردولتي و بعضا دولتي تامين مي شود که به توليد کنندگان فروخته مي شود، تسهيلات و اعتبارات حمايتي هم طبق ضابطه از سوي نهادهاي وزارت جهاد کشاورزي و در چارچوب برنامه هايي که دارند تخصيص مي يابد.

مهندس رجايي مديرعامل شرکت مادر تخصصي خدمات کشاورزي مي گويد: همان طور که گفته شد، براي بخشي از صيد وحشي که قابليت توليد بچه ماهي ندارد و به بازار عرضه مي شود با توجه به جميع جهات و شرايط بازار قيمت گذاري و اين، مبلغ پايه براي قيمت گذاري خاويار پرورشي مي شود که غالبا 30 تا 40 درصد زير قيمت خاويار صيد وحشي در درياست. البته بسته به درجه و نوع خاويار اينها متفاوت هستند.

انواع خاويار توليدي در ايران

مهندس رجايي در مورد انواع خاويار ايران مي گويد: بيشترين حجم خاويار توليدي ايران در حال حاضر بلوگاست که داراي سه درجه بندي 1، 2 و پايين تر است و انواعي مانند آسترا و سپروگا بيشترين انواع مطرح در بازار هستند.

چشم انداز افزايش توليد

مهندس رجايي مديرعامل شرکت مادر تخصصي خدمات کشاورزي در ادامه بحث خود به اقدامات انجام شده در مورد خاويار ايران مي گويد: ما براي حفاظت از خاويار کارهاي اساسي انجام داده ايم؛ در اولين گام، برند خاويار ايران را ثبت کرده ايم که مي تواند از هر گونه سوء استفاده به نام خاويار ايراني جلوگيري کند زيرا متاسفانه به دليل شهرت و مرغوبيت کالاهاي ايراني همچون زعفران و فرش و خاويار از آنان با نام کشورهاي ديگر در بازارهاي بين المللي استفاده مي شود و ما براي اينکه آسيب درحوزه خاويار کم شود برند خاويار ايران را ثبت جغرافيايي و بين المللي کرديم.

تعريف استاندارد خاويار ايران

ايشان يادآور شد: براي اولين بار و در دنيا براي خاويار استاندارد نوشتيم و الان کتابچه استاندارد خاويار در سازمان ملي استاندارد کشور موجود است. اين کار با کمک مجموعه کارشناسان شرکت و چند استاد متخصص در دانشگاه، همچنين خود سازمان ملي استاندارد کشور صورت گرفت و همچنين در وايپو که سازمان ثبت جهاني سازمان ملل است اسم و موقعيت جغرافيايي خاويار ايران را ثبت کرديم.

وي افزود: ما براي تمام فروشندگان و نمايندگي هاي خودمان که در چارچوب مقررات کشور کار کنند لوح هاي نمايندگي ويژه را تعريف کرده ايم و با سفارتخانه هاي جمهوري اسلامي ايران در تمام دنيا نيز مکاتبه شده که هر کس برند ايران را دنبال مي کند بايد اين مشخصات را داشته و اين مقررات را رعايت کند.

مهندس رجايي افزود: اين کارها فراتر از به دست آوردن مقداري گوشت ماهي و خاويار است، موضوع، هويت خاويار ايران و جايگاه ممتاز آن است. ما کار را از نظر حقوقي تا آنجا دنبال کرديم که بازار آمريکا را بعد از 30 سال بسته بودن به روي خاويار ايران گشوديم و سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) را مجاب کرديم که خاويار ايران در بازار آمريکا عرضه شود، از دادگاه نيز حکم گرفتيم، وگرچه حالا با تحريم هاي جديد ترامپ مجددا راه بازار آمريکا به روي خاويار ايران مسدود شد اما ما نيز موضوع را دوباره دنبال مي کنيم.

کد بازارهاي اروپا و روسيه براي خاويار ايران

مديرعامل شرکت مادر تخصصي خدمات کشاورزي در ادامه بحث خود گفت: در ادامه جهاني کردن و هويت بخشي به خاويار ايران، کدهاي استاندارد اروپا و روسيه را نيز اخذ کرده ايم. اين فعاليت ها براي اين است که بستر صادرات خاويار ايران فراهم شود و خاويار پرورشي با اتکاي به اين دستاوردها کار خود را در بازارهاي خارجي توسعه دهد و سرمايه گذاري بيشتري داشته باشد.

هويت سازي براي خاويار ايران

مهندس رجايي در ادامه بحث خود گفت: گرچه خاويار ايران قبلا شناخته شده بود ولي ما بسترهاي حقوقي، قانوني، استانداردها و کدهاي مورد قبول بازارهاي جهان را در چارچوب يک هويت تعريف شده و مشخص تثبيت و پايه هاي اساسي بازارهاي خارجي براي صادرات و دست يابي به ارزش افزوده بيشتر را فراهم ساختيم. امروزه ما مي توانيم در مجامع بين المللي از حقوقمان دفاع کنيم، از اين گذشته، هر کس بخواهد خاويار توليد و صادر کند بايد اين استانداردها را داشته باشد که اين خود اقدامي جدي براي جلوگيري از تقلب است. مثلا اگر کسي بخواهد خاوياري که درجه يک نيست را به اسم درجه يک صادر کند به لحاظ قانوني جلويش گرفته خواهد شد و اين خود يک برند و هويت ملي خاويار ايراني است که اعتماد عمومي و جهاني را براي خاويار ما به ارمغان مي آورد.

پيش بيني توليد خاويار براي سال آينده

مهندس رجايي در پاسخ اين سوال که وضعيت توليد سال آينده چگونه است، مي گويد: با توجه به تلاش هاي زيرساختي و ايجاد بسترهاي لازم، پرورش دهندگان ماهيان خاوياري در آب هاي داخلي با انگيزه بيشتر روز به روز کار خود را توسعه مي دهند و ما اميدواريم طي دو برنامه آينده، به شرط حمايت هاي لازم از سوي دولت به توليد 20 تا 30 تن خاويار برسيم زيرا سرمايه گذاري ها در خاويار 7 تا 8 ساله است و لذا حمايت ها بايد به گونه اي باشد که سرمايه گذار بتواند 8 تا 14 سال مرارت بکشد تا به نتيجه برسد.

در حال حاضر حدود 300 کيلو خاويار استحصال شده از صيد وحشي داريم و حدود 6 تن پرورشي، البته در بحث خاويار وحشي هم، اگر 5 کشور ساحلي درياي خزر تعهداتشان را خوب عمل کنند و رهاسازي بچه ماهي خاوياري را طبق مقرراتي که به تفاهم رسيده اند به موقع و به اندازه انجام دهند و هر کشوري حداقل يک ميليون بچه ماهي بريزد و قاچاق نيز کنترل شود، پبش بيني مي شود طي 4، 5 سال آينده ذخاير درياي خزر به گونه اي باشد که کنوانسيون سايتيس برداشته شود و افزايش توليد خاويار وحشي داشته باشيم.

5 کشور ساحلي خزر تعهدات خود را انجام دهند

مهندس عباس رجايي به عنوان نماينده انحصاري توليد و بازرگاني خاويار ايران يادآور شد که الزامي است 5 کشور ساحلي درياي خزر تعهدات خود را به درستي انجام دهند. وي گفت: ما خود، ضمن رعايت مقررات، موضوع را با جديت دنبال مي کنيم و خواستاريم که ميزان آلودگي درياي خزر کاهش يابد. به عبارتي اگر اين اتفاق بيفتد و اين تعهدات عمل شود اين پيش بيني هست که مثلا ظرف 10 سال آينده دوباره درياي خزر وضعيت مطلوبتري نسبت به گذشته و اکنون پيدا کند.

کارهاي ديگر براي خاويار ايران

مهندس رجايي در تشريح بيشتر فعاليت هاي زيرساختي براي خاويار ايران گفت: بحث استفاده بهينه از ماهيان خاوياري و بهره گيري از مشتقات اين ماهي را دنبال کرده ايم و الان روي مزه خاويار کار مي کنيم اين کار توسط مراکز تحقيقات صورت مي گيرد و بر آن هستيم که خاويار را با مزه هاي متفاوت و متمايز و با ذائقه مردمان کشورهاي مختلف سازگار کنيم که امکان انتخاب خاويار ايران در بازارهاي جهاني بيشتر شود.

چرم ماهيان خاوياري

مديرعامل شرکت مادر تخصصي به خبرنگار ما مي گويد: چرم ماهيان خاوياري از آنتيک ترين و گرانترين چرم ها در جهان است که روي آن کار کرده ايم و در کنار فروش خاويار جداگانه و به عنوان يک صنعت خاص معرفي خواهد شد.

کرم خاويار يکي از گرانترين کرم هاي دارويي بهداشتي

مهندس رجايي گفت: کرم خاويار نيز از جمله گرانترين کرم هاي دنياست که از فراوري روغن ماهي خاويار به دست مي آيد.

اين مطالعات و تحقيقات، پرورش دهندگان را از ارزش افزوده بيشتري برخوردار مي سازد و سرمايه گذاري آنان سودآورتر مي شود. وي افزود: هر بسته صد گرمي کرم خاويار در بازارهاي داخلي و خارجي بين 500 تا يک ميليون و پانصد هزار تومان قيمت دارد و البته صنايع دارويي و آرايشي بايد متوجه اين موضوع شوند و براي آن سرمايه گذاري کنند که سود قابل توجهي برايشان دارد.

گوشت ماهي خاويار

ايشان يادآور شد: به دنبال فراوري صنعتي انواع گوشت ماهي خاوياري هستيم؛ روش هايي مانند دودي کردن، کنسرو ماهيان خاوياري و کارهاي تحقيقاتي براي فراوري از جمله برنامه هاي در دست اجراست زيرا يک کنسرو 100 گرمي در بازار حداقل 60 هزار تومان خريد و فروش مي شود و اين براي توسعه صنعت پرورش خاويار عدد کوچکي نيست.

اينکه ما فقط گوشت ماهي خاوياري را کباب کنيم- آن هم غير حرفه اي- براي اين فعاليت گران قيمت و ارزشمند کافي نيست. بايد انواع و اشکال مختلف گوشت ماهي خاوياري در دسترس مردم باشد که ارزش افزوده مناسبي براي صاحبان مزارع پرورش ماهيان خاوياري حاصل کند.

استفاده از برند ثبت شده

مهندس رجايي در رابطه با برند سازي و هويت بخشي در جايگاه حقوقي براي خاويار ايران گفت: خاويار ايران 80 سال قدمت دارد و به صورت عام معروف و شناخته شده بود، در کنار اين موضوع، در قانون مقابله و مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماده 26 ذکر شده که صدور خاويار خارج از مسير قانوني قاچاق محسوب مي شود، تبصره 5 قانون شيلات هم کل وظايف مربوط به خاويار را به شرکت مادر تخصصي سپرده است، لذا کليه توليد کنندگان خاويار پرورشي مي توانند بيايند و از امکاناتي که فراهم ساخته ايم و جايگاه و برند ثبت شده به نام جمهوري اسلامي ايران بهره گيري کنند. البته با هماهنگي ما روي بسته بندي خود بنويسند «خاويار ايران، محصول فلان مزرعه پرورشي»، که با قيد همين جمله تحت حمايت اين برند قرار مي گيرند و مي توانند به بهترين شکل در بازارهاي دنيا حضور يافته محصول خود را عرضه کنند.

وي افزود: آنچه ما طي اين چند سال انجام داده ايم فضا سازي براي فعاليت بهتر بخش خصوصي بوده است، لذا هماهنگي اين توليدکنندگان عزيز با ما در جهت منافع و تثبيت موقعيت بازرگاني خودشان است.

مهندس عباس رجايي گفت: فعاليت دو سال و نيمه اينجانب در شرکت مادر تخصصي خدمات کشاورزي متمرکز بر قانونمند کردن حفاظت و حمايت از خاويار ايران بوده است، لذا آنان که براي خاويار ايران زحمت مي کشند مي توانند از اين دستاوردها براي فعاليت هاي خود استفاده کنند.

 

کشاورزی آینده جهان (کاج)

SarmayehGozariKousar

Mahan00

Dizbad00

SharifAbad00

Eshragh00

Khorak-Dam-Pars00

Abzi-Exir00

SanayeKeshavarzi00

KHavarDasht00

Dena00

Panbeh-Khorasan00

SHimiDarouKousar00

Azmayeshgah-Kowsar00

VIV MEA GIF Banner EN 500x700px 01

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .

طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت