یکشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۸

اگر آبخیزداری انجام میدادیم ؛ سیل این همه خسارت نداشت!

 

A11Z1722 

اگر از مجموعه موضوعاتی که در حوزه سیاست گذاری های کلان کشاورزی مطرح است و انتقادات مهندس اسکندری نسبت به سیاستهای جاری و اجرایی کشاورزی در لید این گزارش بگذریم و به وقت شناسی ایشان که دقیقا راس ساعت وعده داده شده در مصاحبه مطبوعاتی حاضر می شود و حوصله قابل توجه و دقت ایشان در پاسخ به تمامی سوالات و همچنین حافظه قوی با ذکر تاریخ تمامی وقایع، شخصیت ها و اتفاقات کشاورزی اشاره نکنیم و نخواهیم بگوییم مهندس اسکندری برای یک یک خبرنگاران به دلیل ذکر نام آنان و یا اشاره به مطالب و مقالات آنان حتی در تاریخ های بسیار دور اهیمت قائل است و اگر بر نوع برخورد مستند مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و وزیر پیشین دولت نهم که برای هر بحث خود حتما کتابچه ای حاوی مطالعه و بررسی ارائه می دهد تاکید نکنیم، باید در همین ابتدای گزارش بگوییم مهندس اسکندری با دست پر و گله مند از آنچه که می بایست برای آبخیزداری انجام می دادیم و نداده ایم که حال با سیلی چنین ویرانگر مواجه شده ایم به نشست خبری ای آمد که عنوانش «بازدید عیدانه» بود و با خود، دکتر فرود شریفی متخصصی در حوزه آبخیزداری با پیشینه مسئولیت هایی در جنگل ها و مراتع را به جلسه آورد که یک طرح مطالعاتی مستند به صورت نمودار و تصویر ارائه داد تا ثابت کند تمامی مسیرهایی که در آنها سیل اخیر راه افتاده بود و شهرها و روستاها را زیر آب برد قبلا مطالعه شده بود و اگر دولت ها، چه در زمان وزارت خودش که بسیار کوشید تا آبخیزداری را برجسته کند، چه دولت های بعد از خودش به این طرح مطالعاتی و اجرایی کردن آن توجه می کردند و بودجه لازم را اختصاص می دادند علاوه بر اینکه چنین فاجعه ویرانگری اتفاق نمی افتاد بلکه این نعمت بارندگی یک دستاورد عظیم برای کشاورزی و کشور به ارمغان می آورد.

 

احیای یک طرح بایگانی شده و خاک خورده

مهندس اسکندری با حوصله وتأنی مداوم ، سررشته گفتگو را به دکتر شریفی و نمودارهایش می سپرد تا بخش های عمده ای از این طرح مطالعاتی را نشان دهد و می گفت:«این طرح در خود پژوهشکده سازمان جنگل ها ومراتع و آبخیزداری بایگانی است» و اصرار داشت:«حالا برایش اعتباری تامین تا اجرا شود.» مهندس اسکندری در همین گفتگو با خبرنگاران بحث بی توجهی به آبخوانداری رانیز بهمیان آورد و با ارائه یک الگوی هزار هکتاری در اطراف تهران که با حمایت دکتر ستاری معاونت علم و فن آوری ریاست جمهوری اجرا شده بود گفت: بی توجهی حیرت آور به آبخیزداری و آبخوانداری که برای اجرا هزینه های اندکی می خواهد موجب تشدید دامنه سیل مصیبت باری همانند سیل اخیر می شود.

اول آبخیزداری بعد سد سازی

مهندس اسکندری در پاسخ سوال خبرنگار اخبار سبز ایران که پرسید: اخیرا رئیس جمهوری در نشست ستاد بحران در استان لرستان بر خلاف دیدگاه های گذشته خود در مورد مسائل زیست محیطی احداث سدهایی حتی اگر پشت آنها آب نباشد برای مقابله با اینگونه سیل ها را ضروری قلمداد می کند و از کسانی که طی سال های اخیر با گسترش سد سازی مخالف بودند انتقاد کرد، نظر شما در حالی که دکتر روحانی در جای دیگری می گوید طی 100 سال گذشته چنین سیل هایی بی سابقه بوده است، چیست؟ گفت: اگر دولت پول زیادی دارد و می خواهد سد بسازد، بسازد، ولی اگر آبخیزداری در بالادست را رعایت نکند به تدریج خاک شسته می شود و ظرفیت آبگیری آنها را به دلیل افزایش میزان رسوبات با همین مشکل مواجه خواهد ساخت. مهندس اسکندری گفت: جای تعجب است که به این نکته توجه نمی شود، موضوع فقط جمع آوری آب پشت سدها نیست که به دلیل تبخیر بالا مسئله دارند،بحث اصلی آبخیزداری و آبخوانداری است و تقویت سفره های آب زیرزمینی و حفاظت از رسوب گرفتگی سدها نیز در میان است.

وی با اشاره به ظرفیت اسمی سد کرج گفت: آیا واقعا ظرفیت آبگیر این سد که سالیان متمادی است لایروبی نشده به میزان اولیه باقی مانده است؟ مهندس اسکندری گفت: ما می گوییم اما شنیده نمی شود.

در این میان دکتر شریفی مشاور مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر وارد بحث شد و گفت: آیا ما می توانیم به خاطر مسیل سیل خیز گلاب دره در شمال تهران وسط میدان تجریش سد بزنیم؟ سدها که در بالادست احداث نمی شوند، پس آبخیزداری در تمام مسیل های سیل خیز یا آبرفتی های کوچک و بزرگ در سراسر کشور الزامی است. کاش این سیل به ما درس بدهد که سدها الزاما راه حل جلوگیری از چنین حوادث تلخی نیستند و راهکار ماندگار، اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری است که با هزینه های بسیار کم قابل اجرا هستند. آنان که بر سدسازی اصرار می ورزند اهداف مالی دارند. وی مجددا با ارائه نمودارهایی به طور مشخص و با رنگ قرمز مسیرهایی که سیل اخیر در آنها به راه افتاد را روی مانیتور آورد و گفت: این مطالعه 10 سال پیش انجام و ارائه شده بود ولی بایگانی شده است.

آبخیزداری در دولت دهم کلا تعطیل شد

مهندس اسکندری در ادامه بحث دکتر شریفی یادآور شد: در دولت نهم با یک ترفند که ما برای آبخیزداری از منابع مختلف مبلغی تامین اعتبار می کنیم و استان ها یا دفتر رئیس جمهور وقت هم معادل آن را تامین کند توانستیم تا حدی بحث آبخیزداری در مناطقی مانند گرگان و چند استان سیل خیز دیگر را پیش ببریم، ولی در دولت دهم موضوع آبخیزداری به کلی تعطیل شد. این موضوع در دولت یازدهم و دوازدهم تا حدودی مطرح شد ولی چون از جایگاه یک معاونت وزیر به یک معاونت در سازمان جنگل ها تنزل کرده بود بودجه درخور و لازمی برایش نگذاشتند و در این مورد به واقع غفلت شده است.

در جمع بندی نهایی مهندس اسکندری گفت: هزینه کردن برای سد سازی های جدید بدون آبخیزداری در بالادست، هدر دادن پول است و برای مملکت مفید نیست.

انتقاد شدید از بازار نهاده های گوشت قرمز

مهندس اسکندری گرچه گفت نمی توانم با صراحت کامل در مورد گوشت قرمز و یا نهاده هایی که توسط یک شرکت دولتی وارد می شود ولی به کمترین میزان به دست مرغداران می رسد سخن بگویم و با خنده وشوخی گفت مجوزهایی که برای توسعه فعالیت هایمان نیاز داریم داده نمی شوند، ولی در نهایت این بحث را مطرح کرد که اولا" کشور اگر به درستی مدیریت شود نیاز به این همه گوشت برای تنظیم بازار و کاهش قیمت برای مصرف کنندگان ندارد و لذا کار اشکال دارد و سپس از شرکتی یاد کرد که در چارچوب بسته بندی و عرضه گوشت قرمز فعالیت می کند ولی به راحتی به مقدار قابل توجهی گوشت با نرخ دولتی 4200 تومانی وارداتی دسترسی دارد و اخیرا در مراجعه به سازمان اقتصادی کوثر خواستار آن شده است که مقداری حدود 10 تن را می تواند به ما بفروشد که ما امتناع کردیم و البته گفته است ما می توانیم همین گوشت را حتی با قیمت 60 هزار تومان در بازار آزاد بفروشیم، وی گفت: این نشان می دهد اشکالات جدی در توزیع و تنظیم بازار گوشت وجود دارد.

تمام سویای وارداتی به دست مرغداران نمی رسد

اسکندری در مورد نهاده ها گفت: چرا باید کنجاله سویا که تماما با ارز دولتی 4200 تومانی وارد می شد و پولش متعلق به دولت است در بازار آزاد با قیمت بالاتر عرضه شود و در ادامه این بحث که به تفصیل به آن پرداخت گفت: راهکار ما برای کاهش قیمت گوشت مرغ، توزیع نهاده ها از طریق خود تشکل هاست به واقع دولت اگر از طریق اتحادیه ها عمل کند با 30 تا 32 اتحادیه مواجه است و می تواند کنترل کند، یعنی به آنها نهاده ارزان بدهد و گوشت ارزان مرغ هم مطالبه کند. در این هنگام اسکندری خطاب به دکتر نوروزی رئیس گروه کشاورزی سازمان اقتصادی کوثرگفت: شما چند درصد از نهاده های خود را دولتی تحویل می گیری، ایشان گفت: کم و ناگزیریم که از بازار آزاد هم خریداری کنیم.

مخالفت شدید با تفکیک بازرگانی محصولات کشاورزی

بحث دیگری که از سوی خبرنگاران به صورت سوال مطرح شد؛ ایجاد وزارت جدید بازرگانی یا تفکیک بازرگانی محصولات کشاورزی به ویژه صادرات واردات کالاها بود که اسکندری بدون مقدمه گفت: به شدت با این تفکیک مخالفم، حتی وقتی که وزیر بودم آمار تولید محصولات را به دکتر کاظمی وزیر بازرگانی وقت ارائه نمی دادم و همیشه می گفتم، شماآمار نیاز کشور به این یاآن کالا را کتبا اعلام کن تا اینجانب هم آمار تولید را بدهم، زیرا همواره نگران بودم که تولید را نابود کنند. الان هم تفکیک بازرگانی محصولات کشاورزی از تولید و خارج کردن این اختیار از کف وزارت جهاد کشاورزی تولید را نابود می کند.

مهندس اسکندری به تشریح سیاست های کمیسیون ماده یک و قبل از قانون موسوم به انتزاع در زمان وزارت خود اشاره کرد و گفت: هیچکدام از صورت جلسه های این کمیسیون را که مرکب از 5 وزیر از جمله وزیر جهاد کشاورزی بود امضا نمی کردم زیرا سمت گیری این کمیسیون ضد تولید داخل بود، لذا با ایجاد وزارت بازرگانی به رغم مغایرت با مصوبه سازمان برنامه که بیش از 18 وزارتخانه را مجاز نمی داند مخالف هستم زیرا وضع تنظیم بازار بدتر و در این میان تولید قربانی می شود.

ضعف وزارت جهاد کشاورزی در اجرای ماده 16

مهندس اسکندری با انتقاد از ضعف وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به ماده 16 قانون تفکیک وظایف موسوم به انتزاع گفت: وزارتخانه از این ماده قانونی مصوب شده به نحو احسن استفاده نمی کند؛ چرا باید اجازه صدور یا عدم صدور پیاز یا این و آن محصول کشاورزی را وزیر صنعت معدن تجارت بدهد؟ این اعلامیه ها خلاف قانون و ناشی از ضعف وزارتخانه است.

مهندس اسکندری در عین حال به موضوع تنظیم بازار با نظارت و کنترل بیشتر اشاره و بر این نکته تاکید کرد: در دوران وزارت اینجانب موضوع صادرات و واردات، توامان مدیریت می شد. اگر یک کالایی ارزش داشت و موجب تقویت کشاورزی یا کشاورزان می شد ضمن موافقت با صدور آن می گفتم اگر کم شد در شرایط مناسب تر با قیمت پایین تر وارد شود.

آمارهای غیرواقعی شیلاتی و تولیدات پرورش ماهی در قفس

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر همچنین با اشاره به تولید آبزیان گفت: با همکاری اتحادیه مربوطه می‌توان سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تخم ماهی‌ چشم‌زده که از طریق واردات تأمین می‌شود، در داخل کشور تولید کرد و ما به دولت گفته‌ایم، یارانه‌ای که به واردات تخم ماهی می‌دهید، به تولیدکنندگان داخلی بدهید و بچه‌ ماهی به هر کیفیتی که می‌گویید ، تحویل بگیرید. سالانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون بچه ماهی می‌توانیم تولید کنیم

مهندس اسکندری به موضوع سیاست های شیلاتی و آمار و ارقام پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و گفت: به صراحت می گویم آمارهای تولید اعم از بچه ماهی و یا تولید ماهی واقعی نیست و سیاست های شیلاتی در کل موفقیت آمیز نبوده اند.

مرغ لاین بابل کنار ناکارآمد است و باید احیا شود

مهندس اسکندری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر با اشاره به ده ساله شدن مدیریتش در این نهاد و پیگیری های مداوم برای بهبود وضعیت کشاورزی و دامپروری کشور به رغم اینکه مسئولیتی در این عرصه متوجه خود نمی دانست به صورت مشروح و مفصل به تاریخچه ایجاد لاین بابل کنار پرداخت و تلویحا گفت: لاین در کشور وجود ندارد و تلاش های چندین ساله و حتی اخیر ما برای احیاءو بازسازی این مجموعه عظیم ملی ولی بی حاصل نتیجه بخش نبوده است. وی از واردات نژادهای مرغ گوشتی راس و تخمگذارهای لاین در شرایط بسیار حساس کنونی برای ایجاد امنیت غذایی دفاع کرد و گفت: با این وجود همیشه بر این باور بوده ام که کشور ما باید در عرصه صنعت مرغداری خودش یک لاین نه مانند لاین از رده خارج آرین - که به واقع بیانداز و برو و زیان بخش بود- برخوردار شود و تلاش های زیادی در این زمینه کرده ایم که هنوز به نتیجه نرسیده است.

مهندس اسکندری در عین حال با اشاره به زربال و مرغک گفت: صنعت مرغداری و مرغداران تا چند سال آتی به رغم تحریم ها فعلا نگرانی در مورد تامین جوجه اجداد گوشتی و تخم گذار نداشته باشند، زیرا با مدیریت صحیح ودقت و حساسیت بسیار این مواد اولیه حیاتی تامین شده است، گرچه به خاطر تحریم ها، نژاد هوبارد که متعلق به سازمان اتکا و وزارت دفاع بود فعلا وارد نمی شود.

مهندس اسکندری به موضوع خلاقیت در واردات نژادهای دام سبک پربازده با ویژگی های تولید شیر و گوشت فوقالعاده و چند قلوزایی آنها اشاره کرد و گفت: با حمایت مستقیم مهندس حجتی وزیر محترم جهاد کشاورزی، این گله با تقاطع دام های بومی یا به صورت نوزایی گله در حال تکثیر است که موضوع ایجاد درآمد برای گله داران صنعتی، گوسفند داران و تامین مقدار بیشتری نیاز گوشت کشور را در اهداف نهایی خود گنجانیده است.

واردات دام های سبک پر بازده در مسیر امنیت غذایی

وی به موضوع گله های دام سنگین هلشتاین که با ورود چند گله دام اصیل و قبل از انقلاب آغاز شد و اینکه به صورت یک تولید ملی عظیم در سراسر کشور تکثیر و دامداری های بسیاری به پرورش این نژاد که از آن به نام «هلشتاین ایرانی» یاد می شود مشغول هستند یاد کرد و گفت: گله های دام سبک وارداتی هم در آینده ای نه چندان دور به صورت گله هایی بزرگ و کوچک در نقاط مختلف کشور و در قالب واحدهای تکثیر شده داخلی، بومی خواهند شد و خواهید دید که یک ظرفیت نهفته تولید گوشت کشور بالفعل و بارور می شود.

خلاقیت در تولید داخل برای مقابله با تحریم ها

گفتنی است مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر در ابتدای گفتگوی سالانه خود با خبرنگاران بر موضوعات دیگری چون غیروابسته بودن این سازمان به دولت، پرداختن فقط به فعالیت های تولیدی، استفاده از فرصت های تحریم برای تقویت تولید داخل در کشاورزی و صنعت از جمله تولید الکتروموتورهای 10 مگاواتی، گسترش و تکثیر دام های سبک در واحدهای مختلف در استان های کشور به ویژه مناطق محروم، پیشرفت واحدهای آبزی پروری و استخرهای پرورش ماهی که به دلیل پیش بینی های لازم علمی از سیل اخیر کوچکترین خسارتی ندیده اند، سیل بند احداث شده هنگام تاسیس واحد مرغ مادر چگینی لرستان که به رغم جریان یک سیل تند هیچگونه آسیبی ندید، ورود موفقیت آمیز در بورس و افزایش ارزش سهام اسمی مجموعه مرغ ماهان با حضور 10 درصد در بورس و آمادگی کامل تمام واحدهای سازمان اقتصادی کوثر برای ورود در بورس طی سال جاری، تاکید کرد.

زنجیره های هشتگانه در تولیدات دام و طیور و محصولات گیاهی

وی همچنین به ایجاد زنجیره های هشتگانه در عرصه مرغداری و دامداری و حتی زنجیره جدید تولیدات گیاهی، گسترش کشت کلزابه عنوان تناوب کشت گندم و جو در چند استان کشور در صورت تامین بذر برای آنها، جوان گرایی واقعی متکی بر تخصص در کلیه شرکت های تحت پوشش و کاهش متوسط سن مدیران اصلی از 62 سال به زیر 40 سال، اشاره به جوان بودن قائم مقام خود دکتر رحمتی و معاونانی چون وکیلی که در کنارش نشسته بودند و اداره موفق شرکت سپیدان کوثر توسط ترابی یک جوان متخصص متولد سال 1366، اشاره کرد و همچنین از افتتاح پروژه هایی مانند پروژه 1000 راسی دام سنگین در ورامین، دام سبک با نژادهای برتر در صحنه کرمانشاه و چند منطقه دیگر و همچنین سیاستهای جدید ورود به بورس به تفصیل سخن گفت و تاکید کرد: می توان کشاورزی و بازار آن را به طور عمده بااتکا به تولید داخل و با مدیریت همه جانبه نگر تنظیم کرد و نیازی به وزارت بازرگانی جدید و یا تفکیک فعالیت های بازرگانی از وزارت جهاد کشاورزی نیست!

511

501

 

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .

طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت