شنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۸

رویکرد جدید بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ؛

تفسیری بر سفر اخیر به قزاقستان

 

ghazaghstan

سفر اخیر مهندس محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی به همراه معاون برنامه ریزی و اقتصادیش دکتر عبدالمهدی بخشنده و تعدادی از کارشناسان روابط بین الملل بدون حضور چشمگیر بازرگان بخش خصوصی یا کشاورزان عمده به نور سلطان پایتخت قزاقستان و گفتگو با عسگر مامین نخست وزیر و ساپارخان عمر اف وزیر کشاورزی این کشور و امضاء تفاهم نامه بازرگانی و مبادلات تجاری با پول ملی دو کشور ، همچنین خواهر خواندگی بندر آکتائو کشور قزاقستان و بندر امیر آباد کشورمان و توافق ایران برای گشایش راه تجاری طولانی دسترسی قزاقستان از طریق ایران به آبهای گرم خلیج فارس و دریای عمان که آرزوی دیرینه کشورهای شمالی از دوران تزارها و اتحاد جماهیر شوروی سابق تاکنون بوده است.

از سوی دیگر مذاکره و گفتگوی دکتر شهیدزاده رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با دکتر هادی سلیمان پور دبیر کل سازمان "اکو" برای افزایش ظرفیت های همکاری ایران با کشورهای عضو این سازمان از جمله 6 کشور شمالی و تمایل صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری در اکو و در پی آن اعلام مهرفر معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی مبنی بر عملیاتی شدن موافقت نامه همکاری اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیا از پنجم آبانماه برای واردات خوراک دام و دانه های روغنی ، کنجاله سویا و ذرت و روغن خام با شرایط آسان که پیش از این موافقت روسای جمهور 6 کشور عضو این اتحادیه را داشت و به تصویب مجالس آنها نیز رسیده است، همچنین خبرهای دیگر در این زمینه ، آشکار ساخت که دولت روحانی ، حجتی را از سفرهای مکرر و هفتگی به استانها که درباره مزایا و مضار آنها سخن گفته ایم معاف و ضرورتا" راهی قزاقستان کرد تا حجتی غفلت های خود در عرصه سیاست های بازرگانی را در قالب چند تفاهم نامه جبران کند .

به عبارت دیگر محدودشدن دریچه های نقل و انتقال پول از طریق بانک ها در صحنه جهانی ناشی از تحریم های غیر انسانی مخاصمه آمیز آمریکا به تدریج به نقل و انتقال پول حتی برای مواد اولیه منجر به تولید غذا نیز نشت کرده است ؛ گفته می شود پرداخت روزانه 15 هزار دلار برای 20 کشتی 50 هزار تنی مملو از غلات و نهاده های دامی در سواحل جنوب نیز به خاطر عدم امکان پرداخت پول فروشندگان این کالاها به دلیل مشکلات بانکی به عنوان دومین اتفاق در این زمینه ، آشکار ساخت که می بایست نگاه به سمت بازار کشورهای همجوار و اوراسیا معطوف شود لذا لامحاله می بایست خیلی زودتر اتفاق می افتاد اما کم توجهی وزارت جهاد کشاورزی به راهبردهای بازرگانی ، نوعی سستی و بی عملی و غفلت های سیاست گذاری در عرصه بازرگانی به دلیل مشغله های بسیار عملی و کار را در شرایطی به این مرحله رسانیده است که مجبور هستیم امتیازاتی بیش از گذشته به این کشورها بدهیم .

قصد نداریم بگوییم وزارت جهادکشاورزی از آنچه که در صحنه رخدادها و اتفاقاتی که در عرصه نهاده ها و کم و کسر آنها یا مشکلات دیگر بی اطلاع بوده است یا خیر! زیرا در شمارگان متعدد مجله صنایع زیر ساخت های کشاورزی بارها بر ضرورت گسترش همکاریهای وزارت جهادکشاورزی برای تامین نهاده ها از کشورهای شمالی بصورت رسمی و در قالب پروتکل های قابل اتکا مطالب و مقالات بارها نوشته ایم و تاکید داشته ایم که رویکرد بازرگانی وزارت جهادکشاورزی باید تغییر کند و مشخصا" در شماره 157 بهمن 1393 و سال دوم فعالیت دولت روحانی در مقاله ای به عنوان " 9 شاخص اصلی برای تدوین استراتژی جدید کشاورزی " در ستون پنجم صفحه دوم ودر بند 7 این 9 شاخص به صراحت آمده است: « بهبود روابط و مناسبات بین المللی و حسن همجواری با کشورهای همسایه برای ارزان کردن بازرگانی واردات و افزایش سود صادرات " بعد از این مقاله در شماره هایی چون 196 اردیبهشت ماه 97 با عنوان « راهکار مقابله با تحریم های جدید در کشاورزی» ، شماره 200 شهریور 1397 با عنوان « منازعه میان دو دیدگاه ؛ رهیافتی به سود و زیان ممنوعیت صادرات کشاورزی و موادغذایی» ، بهمن 1397 در شماره 205 سرمقاله «جنگ اقتصادی و سیاست توامان تولید و واردات» در شماره 209 خزداد 1398 در مقاله ای با عنوان «رهیافتی انتقادی به غفلت های حجتی » در زمینه های بازرگانی به صراحت و روشنی بر ضرورت اتخاذ رویکرد جدید وزارت جهادکشاورزی در تامین نهاده ها از طریق کشورهایی که فعلا" تحت نفوذ کمتر آمریکا هستند ، تاکید کرده بودیم .

از طریق این گروه از کشورهای همجوار تاکید کرده بودیم ، طی چند سال گذشته با تحلیل از گسترش تحریم ها و در قالب سرمقاله ، "گزارش تحلیل بازرگانی بر بستر نیاز به واردات و تامین نهاده ها " حتی با انتقاد از سیاستهای وزارتخانه گفته و نوشته ایم که توجه مطلق به تولید بدون بازرگانی آن حتی به تولید آسیب وارد می سازد. فراتر از این مفاهیم یادآور شده ایم در تمام دنیا تولید را از آخر یعنی تنظیم بازار و بازرگانی کنترل می کنند اما متاسفانه بی توجهی وزارتخانه به افکار عمومی و مجلات تخصصی جدی تحلیلی وزارتخانه را از خیلی اقدامات مفید غافل کرده است.

در نهایت اینکه رویکرد جدید یعنی گسترش ارتباط با کشورهای اوراسیا ، اکو و بعضی از کشورهای شمالی که کمتر زیر نفوذ آمریکا هستند ( نه همانند گرجستان طی چندسال اخیر ) می تواند بخش عمده ای از نیاز به نهاده های کشاورزی ، دانه های روغنی ، روغن خام و بطور کلی غلات مورد نیاز را تا تغییر و تحول اصلی در مناسبات بین المللی آنچه که الان هست را تامین کنیم و ضریب مقاومت را افزایش دهیم .

این تفاهم نامه ها باید جدی دنبال شود نه طبق آنچه که خود حجتی در همین سفر قزاقستان به نخست وزیر عسگر مامین یا وزیر کشاورزی ساپارخان عمر اف گفت که صد قرارداد روی کاغذ داریم که عمل نشده اند.

این نکته حائز اهمیت است که در جهان متکثر و متحول شده کنونی تنظیم تولید از نقطه آغازین آن با بازرگانی ، عرضه و بازار به عنوان آخرین حلقه ها امکانپذیر است ؛ چه بازرگانی نهاده های پیش از تولید ، چه بازرگانی محصول نهایی و بازارهای عرضه آن .

 

فرانک مسعودی

پایگاه اخبار سبز ایران

SarmayehGozariKousar

Mahan00

Dizbad00

SharifAbad00

Eshragh00

Khorak-Dam-Pars00

Abzi-Exir00

SanayeKeshavarzi00

KHavarDasht00

Dena00

Panbeh-Khorasan00

SHimiDarouKousar00

Azmayeshgah-Kowsar00

33561927783576807403

  

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .

طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت