یکشنبه, ۰۳ شهریور ۱۳۹۸

گران فروشی فریبکارانه در قالب کم فروشی!

 

pud

 

یکی از معاونین موثر در دولت پیشین که غالبا" صورت و ظاهر قضایا را بر باطن آن ترجیح میداد و میخواست عوام فریبانه رضایت مردم را جلب کند همان مبدع و مخترع یارانه ، در دیدار یکی از دامداری های بزرگ کشور در حاشیه تهران وقتی بحث اعتراض دامداران در مورد پائین بودن قیمت شیر به میان آمد، گفت فلانی گفته است " حتی اگر آب به شیر اضافه کردید مانعی ندارد ولی قیمت آنرا افزایش ندهید" ، این جمله نقلی بود که خود نگارنده با گوش خود و در جمع حاضران شنید؛ اما حالا که ادعا می شود آن حکایت ها در میان نیست ، شاهدیم که عملا" دولت نظارت را تا به کجا کم کرده است که عده ای از تولید کنندگان انواع موادغذایی، یعنی صاحبان صنایع غذایی دست به شگرد جدیدی زده اند و با کم فروشی ، گرانفروشی را رسمیت بخشیده اند به عبارتی "کم می گذارند" و از هیچ عقوبتی چه در این دنیای مادی و چه در دیار باقی (ویل المطففین- وای بر کم فروشان)که از دیرباز سخنش در میان بوده است ترس و هراسی به خود راه نمی دهند؛ از کم کردن وزن خالص پنیر گرفته تا انواع ادویه خوراکی همانند سیر ، پیاز و فلفل و انواع سبزیجات پودر شده، این روش رسمیت یافته است.

این کم فروشی که به واقع افزایش فریبکارانه قیمت است؛ فقط از سوی شرکت ها و برندهای گمنام نیست بلکه برندهای سرشناس و معروف که در سخنرانی ها و انواع و اقسام تبلیغات ادعاهای بسیاری دارند را هم شامل می شود.

اخیرا" در یکی از فروشگاههای بزرگ زنجیره ای به سراغ قفسه هایی که در آنها پودر پیاز ، سیر و فلفل... چیده شده بود، رفتم با برندی سرشناس روبرو شدم که تقریبا 20 تا 25 درصد بسته آن خالی بود احتمال دادم که پلمپ بسته بازشده و ریزش داشته ولی با دقت بیشتر برایم مشخص شد که بسته کاملا" پملپ است و وقتی قوطی پودر را تکان دادم هیچ علامتی از پودری ترد و خشک نبود گویا میزان رطوبت آن برای افزایش وزن محصول بیشتر از حد متعارف بود و کاملا خشک نشده بود.

ppud

خلاصه ، این مشاهدات ، کنجکاوی مرا بیشتر کرد و به جستجو در چند فروشگاه کشاند که متوجه شدم "آش همان است و کاسه همان" ، این برند حتی به وزن خالص بسته های نمک و جوش شیرین هم رحم نکرده بود.

این تجارت دورویانه توام با فریبکاری با مردم به تدریج رسمیت و جامعیت خواهد یافت و دریغ از میزانی از رعایت انصاف و حقوق مصرف کنندگان ! نه نهادی هست که از حقوق مصرف کنندگان دفاع کند و نه رسانه ای که داد عدالتخواهی سرکند و از حقوق مردم دفاع کند، اگرهم باشد میداند که توان درگیرشدن با برندهای سرشناس میداندار بازار را ندارد و چه بسا منابع مالی حداقلی خود را هم از دست بدهند؛ پس باید گفت ، معاون وزیر آن دولتی که متهم به سیاستهای پوپولیستی بود هم ، چندان بیراه نگفته است که "به شیر آب ببندید ولی قیمتش را افزایش ندهید!" .

                                                                                                 پایگاه اخبار سبز ایران

تمامی حقوق مادی معنوی سایت محفوظ است .

طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت طراحی سایت